Værkstedernes modebibliotek

Af Københavns Biblioteker
03.05.24
Den franske sociolog Pierre Bourdieu har defineret mode som ’den seneste forskel’ i en række karakteristiske og ofte hastigt skiftende retningslinjer for, hvordan man klæder sig, indretter sig, lever. Kun den seneste knopskydning gælder, kun den seneste mode er mode.

Mode er mere end det tøj, vi klæder os i. Mode kan også være et spejl af samfundet og af, hvordan mennesker ønsker at opfatte og iscenesætte sig selv. Mode repræsenterer nemlig et kulturelt blik på samfundsmæssige forandringer.

I montrerne på BIBLIOTEKETs tredje sal kan man netop nu se et udvalg af tekstilværkstedets samling af modebøger, der i sig selv giver et blik på modens forandringer. Fra haute couture over modefotografi til kataloger og look books.

I 2020 overtog tekstilværkstedet modebiblioteket fra Østerbro Biblioteks samling og nu indgår bøgerne i Værkstedernes øvrige samling af bøger om håndværk, design og kunst.

Modebøger er et medie og et smukt objekt, med et grafisk design og fotografiet som sprog, der spejler tiden den er udgivet i. Værkstedernes modebibliotek er et lille stykke kulturhistorie og bøgernes taktilitet, størrelse og tyngde er i denne forbindelse væsentlig. Så kom gerne og kik i dem.

Modebøgerne i samlingen kan ikke lånes med hjem, men er tilgængelig som inspiration for værkstedsbrugerne og andre interesserede, når der er bemanding på værkstederne mandage fra kl. 15-20. Til gengæld har vi samlet 10 smukke og tankevækkende anbefalinger til modelitteratur, som du kan låne på biblioteket.

Materialer