Foto: Matheus Viana

SAKURA: Japansk litteratur til når kirsebærtræerne blomstrer

05.04.24
De japanske kirsebærtræer på Bispebjerg Kirkegård blomstrer igen og trækker tusindvis af besøgende til. Derfor anbefaler vi her 10 litterære perler fra Japan til forårslæsningen.

Kirsebærtræer spiller en vigtig rolle i japansk kultur som forårsbebuder og skønhedssymbol siden 700-tallet har japanerne fejret de lyserøde blomster, kaldet sakura, med både festivaler og litteratur.

Faktisk er kirsebærblomsten så central, at den har status som Japans uofficielle nationalblomst mens den århundreder gamle tradition hanami, der simpelthen betyder ’at se på blomster’, stort set altid dækker over at se på lige præcis kirsebærblomster. På samme måde blev ordet ’blomst’ synonym med ’kirsebærblomst’ i de traditionelle waku og haiku-digte.

Siden har sakura-fascinationen bredt sig over hele verden – og ikke mindst også i København, hvor kirsebæralléen på Bispebjerg Kirkegård er blevet en hovedattraktion. Og nu, hvor træerne blomstrer igen, forventes det, at op mod 150.000 mennesker vil lægge vejen forbi kirkegården!

Her på BIBLIOTEKET fejrer vi de lyserøde blomster med at give ti bud på litterære perler fra Japan, som du kan nyde mens forårssolen (forhåbentlig) varmer.

Her kan du opleve Japans klassiske litteratur. Fra 900-tallets høviske hofkultur med digte om ulykkelig kærlighed, naturbeundring og livets gang i ’Ise-fortællingerne’ over en buddhistisk eneboers betragtninger over livets foranderlighed og altings forgængelighed i 1200-tallet til et udvalg af no-spil, Japans gamle, fascinerende teatertradition.

Du kan læse sære og foruroligende romaner af moderne mestre som Kobo Abe, Yukio Mishima og Kenzaburo Oë, der byder på alt fra morderiske drengebander til en naturforsker fanget i et sandhul

Og du kan opdage nogle af samtidslitteraturens stjerner: Læs Yoko Tawadas fortælling om skolelæreren Mitsukos forhold til en hundelignende mand. Læs Emi Yagis satiriske livtag med japansk arbejdspladskultur. Og læs Hiromi Kawakamis romantiske roman, hvor kirsebærtræerne blomstrer!

Der er masser af både smukke og sære fortællinger på listen, som – gisp! – ikke tæller én eneste bog af Haruki Murakami…

PS. Følg med i næste uge, hvor vi laver en særskilt list med manga-anbefalinger!