Danmarks Nationale Klimahandlingsdag 2024

24.04.24
Torsdag i uge 17 er Danmarks Nationale Klimahandlingsdag - også her på BIBLIOTEKET.

En national handledag for klimaet, og en anledning for os alle til, at stoppe op, se på os selv og vores omgivelser, at gå sammen med vores familie, arbejdsplads, skole, klub, børn, naboer, kollegaer, foreningsliv, eller bibliotek for, sammen, at gøre vores hverdag og fremtid en smule grønnere og mere bæredygtig.
Her på BIBLIOTEKET har vi et par bud og tilbud til både viden og handling omkring alt lige fra tingene vi forbruger, maden vi spiser, tøjet vi går med, måden vi transporterer os rundt på, naturen omkring os og den energi vi forbruger.

BYTTECONTAINER.
Ude foran BIBLIOTEKET står vores byttecontainer – her kan du være med til at genbruge gode ting som du ikke længere bruger, eller selv finde noget brugt, men godt, i stedet for at købe nyt tøj, køkkenting, legetøj, bøger osv.

LÅNEPOSER.
Vi bruger ikke længere plastikposer, men når du skal fragte alle bøgerne hjem fra BIBLIOTEKET, så kan vi i stedet tilbyde dig en lånepose. Vi vil gerne have flere, så find de stofposer du aldrig bruger, aflever den på BIBLIOTEKET, så bliver den til en lånepose.

SY OG REPARER.
Brug vores tekstilværksted og alle de tilhørende maskiner, når du har brug for at reparere eller sy dit tøj om. Jo mindre nyt vi køber, jo mindre CO2 udleder vi. Få hjælp og vejledning til det håndværksmæssige. Der er f.eks. åbent værksted hver mandag fra kl. 15.00 til 20.00. Vi kalder det ”Mandagshåndværk” når vi samles om bordet i Værkstedet. Det er gratis og uden tilmelding.

SPIS GRØNT.
Udforsk det grønne køkken. Det nemme økologiske og vegetariske måltid kan du få hos FLOK Kantine I stueplan.  Hver tirsdag fra 17.00 til 19.00 er der grøn fællesspisning til 69 kr. for voksne og børn 3 - 12 år 35 kr. Du skal ikke bestille bord, men blot møde op.

DIT MADAFFALD.
Når du skal af med dit madaffald derhjemme, så husk at du, på BIBLIOTEKET, både kan hente bioposer, biospande eller en holder til din køkkenkurv.

ELEKTRONIK TIL GENBRUG.
På BIBLIOTEKET er det nemt at komme af med elektronik, så det kan få nyt liv og genbruges af andre. Vores aflåste metalbokse er udstyret med et brevsprækkeindkast, så du let og enkelt kan aflevere elektronik som mobiltelefoner, tablets, laptops/bærbare pc'er og opladere til genbrug. OBS: Alle personfølsomme data blive slettet efter gældende GDPR-regler, når du afleverer elektronik til genbrug.

BØGER OM KLIMAET.
Og hvis du har lyst eller brug for at blive klogere, så har vi, lige her nedenunder, samlet en række links for store og små, til bøger om emnet: