Er du gymnasieelev og skal skrive SRO eller SRP?

25.01.21
Så er der god hjælp at hente i vores mange e-materialer.

Så kan biblioteket hjælpe dig med en række gode råd, forskellige tips til hjemmesider og masser af e-materialer. Vores digitale materialer er artikler fra en række forskellige og anerkendte tidsskrifter og bøger. De bliver kvalitetsvurderet af eksperter, så du behøver ikke at være nervøs for, at det er noget vrøvl.

Det betyder, at hvis du bruger materialet, når du skriver opgave til fx gymnasiet, så er du allerede godt på vej i forhold til at tage kildekritisk stilling. Men du skal selvfølgelig være kritisk overfor indholdet alligevel: Hvad er forfatterens hensigt? Har forfatteren evt. en særlig dagsorden? Og passer indholdet til det, jeg skriver om?

Du finder både primærkilder, som fx forskningsartikler, og sekundære kilder, der fx kan være redegørende artikler. Du kan også finde statistisk materiale, casestudier og meget mere.

Studieunivers er en særlig side til dig på en ungdomsuddannelse

Går du på en ungdomsuddannelse kan du finde flere artikler i vores Studieunivers. Her kan du bl.a. få anbefalet materiale til dit specifikke emne eller opstilling af din litteraturliste. Her kan du bl.a. få hjælp til akademisk redelighed eller opstilling af din litteraturliste. I studieuniverset kan du få anbefalet konkrete materialer til dit specifikke emne.

For at kunne bruge Københavns Bibliotekers e-materialer skal du bo i kommunen, og du skal være tilmeldt som låner på Københavns Biblioteker. Det kan du blive her

OBS: I øjeblikket fungerer digital artikelservice og videnskabelig artikelsøgning på bibliotek.dk desværre ikke. Københavns Biblioteker er derfor glade for at kunne tilbyde dig en lang række e-materialer.