Habakuk og havets superhelte

De seneste to uger har Hovedbiblioteket varmet op til børnelitteraturfestivalen ’Vi Elsker Bøger’ med ’Habakuk’ workshops med kunstner Maria Lau Krogh. Her har elever fra Det Kgl. Vajsenhus skole og Langelinieskolen lavet deres helt egne ’Habakuk’ blæksprutter, der udstilles på Hovedbibliotekets nye arrangementsetage ’LIVE’.

En verden under vand
Børnene fik først en booktalk om Søren Jessens anmelderroste børnebog ’Habakuk’. Bogen foregår i en fremtidig verden oversvømmet af vand. Her sejler man i ubåde i stedet for at køre i biler og har dykkerdragter på, når man leger i haven. I denne verden er fugle meget, meget sjældne. Så da Habakuks undulat dør, må han og hans barnebarn Mik ud på en farefuld rejse for at finde en ny fugl til Habakuk. På vejen møder de alle de vilde dybhavsvæsener, der bor i havet. En lykkelig havfrue, en kulsort havaborre og en KÆMPE kolosblæksprutte, der dukker op fra en sprække i havbunden og får fat i ubåden med sine lange tentakler.

”Blæksprutten er havets superhelt”
Efter booktalken fortalte Maria Lau Krogh om den ret vilde blæksprutte. Den kan skifte farve, komme igennem de smalleste sprækker og steder og altså er lidt af en ’havets superhelt’. Og så blev det børnenes tur til at lave deres egen blæksprutte af lyserødt selvhærdende ler. Maria viste, hvordan man kan få en speciel marmoreringseffekt ved at strække og folde leret. Det var svært, men ’en blæksprutte er jo heller ikke helt perfekt’ som en deltager så fint fik sagt.

De flotte sprutter udstilles på 4. sal til 'Vi elsker bøger' og kommer herefter tilbage til de klasser, der har deltaget.

Lørdag d. 9. marts kan man lave sin egen mini blæksprutte til Vi Elsker Bøger på Hovedbibliotekets nye arrangementsetage LIVE på 4. sal. Man kan også møde Søren Jessen, der fortæller og live-tegner fra ’Habakuk'.
Reserver billet til Søren Jessen her